Bosanskohercegovačko izdanje pijanističkog “balkanskog ludila”

AUTOR Branimir Pofuk

“Bartolomejevo putovanje” je naslov iznimno zanimljivog recitala koji će u ponedjeljak, 13. svibnja, s početkom u 20 sati, u maloj dvorani Lisinskog održati bosanskohercegovački pijanist Bartolomej Stanković. Program je sastavljen isključivo od kompozicija za klavir bosanskohercegovačkih, mahom suvremenih skladatelja.

Dio programa Stanković je već predstavio u Zagrebu prije tri godine kada je u Hrvatskom glazbenom zavodu izvodio kompozicije čije je snimke 2018. objavila hrvatska izdavačka kuća “Nota Bene Records” na CD-u pod naslovom “Balkan Madness BH edition”. Nadareni i agilni pijanist i profesor klavira na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Istočnom Sarajevu ovaj će put odsvirati i neke od četrnaest kompozicija koje će se krajem ove godine naći na albumu istog izdavača pod naslovom “Balkan Madness 2”.

Stanković je svoje glazbeno obrazovanje počeo u Visokom, a završio diplomom i magisterijem u Zagrebu u klasi profesorice Pavice Gvozdić, nakon čega se usavršavao u Veroni.

Među njegovim zapaženijim nastupima na kojima promovira djela bosanskohercegovačkih skladatelja, od kojih je neka i sam naručio, su koncerti koje je održao 2013. na Muzičkom biennaleu Zagreb, odnosno 2016. u Beču u Centru Arnolda Schönberga.

– Malo ljudi zna, ali postoji izravna veza između Schönberga i Bosne i Hercegovine. To je Schönbergov učenik Miroslav Špiler, jedan utemeljitelja Muzičke akademije u Sarajevu – govori nam Stanković koji je iznimno posvećen i edukaciji mladih i djece, koja osobito vole njegove nastupe na kojima u povijesnom kostimu i s perikom glazbom i pričom predstavlja Johanna Sebastiana Bacha.

– Neke su skladbe napisane baš za mene, poput “Bartolomejevog putovanja” Ivana Čavlovića, koju je organizator koncerta, Hrvatsko kulturno društvo Napredak – Zagreb, odabrao kao naslov čitavog koncerta. Ja doista kroz glazbu putujem različitim stilovima ne tako duge glazbene povijesti Bosne i Hercegovine, ali i različitim krajevima. Svakog od skladatelja predstavit ću i slikom i s nekoliko riječi,m a dodatak programu bit će moje improvizacije na fotografije bosanskohercegovačkih pejsaža – najavljuje Stanković.

Osim potpuno novih djela, Stanković svira i neka potpuno zaboravljena koje je sam pronašao na prašnim policama arhiva. Među njima je i Rondo fra Nenada Dujića, franjevca i svećenika iz Busovače koji je 1942. diplomirao kompoziciju u Zagrebu, a otkrio je i skladbu u stilu Johanna Straussa Milene Mrazović, pijanistice koja je 1881. u Banjoj Luci održala prvi koncert klasične glazbe u Bosni i Hercegovini.

Stanković na svom repertoaru sada ima 24 skladbe bosanskohercegovačkih skladatelja koje sve planira odsvirati u Sarajevu 21. lipnja, na Svjetski dan glazbe i u čast 24 preludija i fuge J. S. Bacha. Osim djela spomenutih fra Nenada Dujića i Ivana Čavlovića, na programu koncerta u ponedjeljak nalaze se raznovrsna djela skladatelja nekoliko generacija: Milana Prebande, Milana Jeličanina, Samira Fejzića, Josipa Magdića, Davida Mastikose, Dina Rešidbegovića, Darija Vučića, Armena Škobalja i Dražena Kosorića, a na samom kraju i svojedobno avangardna antologijska skladba Vojina Komadine “Refrain IV – Nijemo glamočko kolo” posvećena Vladimiru Krpanu.

Izvor: https://www.vecernji.hr/kultura/bosanskohercegovacko-izdanje-pijanistickog-balkanskog-ludila-1318479