U četvrtak, 26. studenoga, u 84. godini života preminuo je skladatelj Josip Magdić.
Josip Magdić rođen je 19. ožujka 1937. u Ogulinu. Diplomirao je i magistrirao kompoziciju na Akademiji za glasbo u Ljubljani, u klasi Lucijana Marije Škerjanca te diplomirao dirigiranje u klasi Danila Švara. Godine 1964. postao je član Slovenskog društva skladatelja, a 1966. magistrirao je kompoziciju pod mentorstvom L. M. Škerjanca. Iduće se godine vraća u Hrvatsku, gdje se zapošljava u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Bjelovaru kao nastavnik glasovira, trube i teorijskih predmeta te kao ravnatelj.
Godine 1970. seli u Sarajevo, gdje na Muzičkoj akademiji predaje teorijske predmete i kompoziciju, a u dva mandata je bio i prodekan Akademije. U Sarajevu je utemeljio i vodio ansambl za suvremenu glazbu MOMUS (1972.) s kojim je nastupio u Centru Georges Pompidou u Parizu i skupinu Masmantra (1977.) koja je djelovala u uskoj vezi s elektroakustičkom radionicom (EAR).
Od 1982. do 1985. godine bio je tajnik, a zatim i predsjednik Udruženja kompozitora BiH te od 1984. do 1986. godine sekretar jugoslavenske sekcije Međunarodnog društva za suvremenu glazbu (ISCM).
U Hrvatsku se vraća 1994. godine, gdje je od 1995. godine do umirovljenja 2007. godine bio redoviti profesor na Odsjeku za glazbenu pedagogiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.
Od 4. srpnja 1997. godine član je Hrvatskog kulturnog društva Napredak – Zagreb.
Njegov opsežan skladateljski opus sastoji se od više od 250 orkestralnih, komornih, zborskih, vokalno-instrumentalnih i elektroničkih skladbi, instalacija i filmske glazbe. Stvaralački rukopis mu je raznovrstan, osobito s obzirom na upotrebu boje zvuka (od klasičnog instrumentarija do elektroakustičkih izvora). Djela su mu izvođena u gotovo svim europskim zemljama, SAD-u, Australiji, Novom Zelandu i Japanu. Često je nastupao solistički, osobito na međunarodnim turnejama, izvodeći vlastite skladbe za orguljama.
Dobitnik je niza uglednih nagrada u Hrvatskoj i u inozemstvu, između ostalih Prešernove akademske nagrade, Nagrade 9. međunarodnog natječaja elektroakustičke glazbe u Bourgesu 1981., Šestotravanjske nagrade grada Sarajeva te brojnih drugih plaketa i priznanja.
Posljednji ispraćaj Josipa Magdića bit će u četvrtak, 3. prosinca na Mirogoju.
Obavještavamo Vas kako je promocija novog albuma “Voyage” bosanskohercegovačkog pijanista Bartolomeja Stankovića, koja se trebala održati 30. studenoga 2020. godine u Hrvatskom društvu skladatelja, otkazana zbog nepovoljne epidemiološke situacije izazvane koronavirusom.
Promocija će se održati kada se epidemiološka situacija popravi, odnosno kada uvjeti za održavanje postanu povoljni.
O novom datumu održavanja promocije i dodatnim informacijama biti ćete naknadno obaviješteni!
Pozivamo Vas na promociju novog izdanja izdavačke kuće Nota Bene Music Zagreb – CD album VOYAGE bosanskohercegovačkog pijanista Bartolomeja Stankovića.
Promocija albuma biti će održana u ponedjeljak, 30. studenoga 2020. godine u Hrvatskom društvu skladatelja u Berislavićevoj 9, s početkom u 18 sati.
O ALBUMU:
Novi CD album Voyage bosanskohercegovačkog pijanista Bartolomeja Stankovića u izdanju Nota Bene Music iz Zagreba sadrži djela za klavir 11 odabranih bosanskohercegovačkih skladatelja.
Zanimljivo glazbeno putovanje (Voyage) nadahnuto skladbom Bartolomejevo putovanje Ivana Čavlovića, kao svojevrsni vremeplov, kreće od renesansnog skladatelja Franje Bosanca (Franciscus Bossinensis) te svoj glazbeni put nastavlja kroz osmanski period (Zulejda Ida Latas), austrougarski period (Milena Mrazović, Julius Fučik), period 20. stoljeća s djelima skladatelja kao što su Ljubomir Bajac, Mladen Pozajić, fra Nenad Dujić, Nada Ludvig-Pečar i Dragoje Đenader.
Na kraju glazbenog putovanja nalazi se skladba Bartolomejevo putovanje Ivana Čavlovića, koju autor sklada krajem 2018. godine u formi simetričnog ronda, a koja “svojim završetkom asocira na sam početak djela te postavlja pitanje da putovanje nikada nije završeno!?” (I.Čavlović).
Bonus track čine dvije skladbe Časovnik skladatelja Vojina Komadine te Postludijum Dražana Kosorića kao završetak glazbenog putovanja, ali i kao najava trećeg CD albuma Resonance koji će biti predstavljen u 2021. godini.
O PIJANISTU:
Bartolomej Stankovićje bosanskohercegovački pijanist i izvanredni profesor na Katedri za klavir Muzičke akademije Univerziteta u Istočnom Sarajevu. Glazbeno obrazovanje započeo je u klasi prof. Bahrije Šabanović u Visokom (1997.), a Srednju muzičku školu Sarajevo završava u klasi prof. Angeline Bojović-Pap (2006.).
Magistrirao je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. em. Pavice Gvozdić (2011.). Postdiplomski studij na akademiji Steinway Academy u Veroni završio je u klasi pijanista Federica Gianella (2012.).
Usavršavao se na seminarima eminentnih klavirskih pedagoga: Andrej Pisarev, Grigory Gruzman, Naum Grubert, Peter Eicher, Jan Jiracek von Armin, Arsen Čarkić, Jelena Pavić, Gregor Vidović i Andrea Dindo.
Dobitnik je brojnih nagrada na državnim i internacionalnim natjecanjima, kao i Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu za projekt „KLAVIR – kroz historiju i građu“ koji je kao koncertna prezentacija predstavljen u nekoliko gradova Bosne i Hercegovine i Hrvatske. Na 27. muzičkom biennalu u Zagrebu (2013.) predstavljao je Bosnu i Hercegovinu.
Surađivao je sa Dubrovačkim simfonijskim orkestrom, Sarajevskom filharmonijom i održao preko 60 solističkih koncerata u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Italiji i Austriji.
Izdavačka kuća Nota Bene Records (Zagreb) objavila je njegov prvi nosač zvuka – CD album “Balkan Madness BH edition” s djelima odabranih bosanskohercegovačkih kompozitora (2018.). Iste godine, na koncertnoj turneji u 8 gradova Bosne i Hercegovine (SBK) promovirao je CD album i djela bosanskohercegovačkih skladatelja.
Tijekom 2019. godine nastavlja promociju djela bosanskohercegovačkih skladatelja na festivalima kao što su Dani Vlade Miloševića u Banjaluci, Mostarsko proljeće u Mostaru, 38. pozorišne igre u Jajcu, Putovanje kroz muziku u Prnjavoru, GuitarUnited u Sarajevu te Dani Vojina Komadine u Istočnom Sarajevu.
Nakon koncerta “Bartolomejevo putovanje – večer bosanskohercegovačkih skladatelja” u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu (2019.), u Sarajevu je povodom Svjetskog dana muzike održao dva koncerta na kojima je izveo djela za klavir 24 bosanskohercegovačka skladatelja.
U 2020. godini izdavačka kuća Nota Bene Records (Zagreb) objavila je i drugi nosač zvuka – CD album „Voyage“ s djelima odabranih bosanskohercegovačkih skladatelja.
Jučer, 16. studenoga 2020. godine u 19 sati u Maloj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održao se koncert klasične glazbe na kojemu su nastupile violinistica Marija Bašić i klaviristica Petra Gilming.
Uvodnu riječ održao je predsjednik HKD Napredak Zagreb mag. art. Miljenko Puljić, u kojoj je zahvalio Zagrebačkoj filharmoniji i Gradu Zagrebu na suradnji u organizaciji koncerta te pozdravio sve prisutne u dvorani.
Glazbenice su izjavile kako im je iznimno drago što su uspjele zajedno nastupiti u Lisinskom unatoč situaciji u kojoj se nalazimo i u kojoj živimo uz brojna ograničenja. Izrazile su zadovoljstvo održanim koncertom kojeg su činile pomno odabrane skladbe Brune Bjelinskog, Johannesa Brahmsa te Ludwiga van Beethovena.
Ovim koncertom je violinistica Marija Bašić uspješno položila završni ispit postdiplomskog studija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi redovnog profesora Gorana Končara.
Čast nam je pozvati Vas na koncert violinistice Marije Bašić i klavijaturistice Petre Gilming koji će se održati u ponedjeljak, 16. 11. 2020. godine u Maloj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, s početkom u 19 sati.
Koncert organizira HKD Napredak Zagreb u suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom te pod pokroviteljstvom Grada Zagreba. Cilj koncerta je podrška i pomoć u obrazovanju mladih, talentiranih umjetnika.
O umjetnicama:
Marija Bašić rođena je 1996. godine u Osijeku gdje je završila osnovnu i srednju glazbenu školu u klasi prof. Eve Huhn. Diplomirala je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Gorana Končara. Od 2018. godine članica je Zagrebačke filharmonije.
Najveća dosadašnja postignuća su joj niz prvih nagrada na regionalnim i državnim natjecanjima od 2006. do 2017. godine; prvo mjesto na 12. međunarodnom natjecanju za gudače Bohdan Warchal – Talents for Europe (Slovačka, 2008.), prva nagrada 17. međunarodnog natjecanja Mladi virtuozi- etide i skale (Zagreb, 2011.), prva nagrada u 8. kategoriji i posebna nagrada za najbolju gudačku izvedbu na 5. međunarodnom mješovitom natjecanju glazbenika – Bistrički zvukolik (Marija Bistrica, 2018.), kao i prve nagrade državnih natjecanja u kategoriji komornih sastava 2011. i 2013. godine. Polufinalistica je natjecanja Papandopulo 2016. godine u Zagrebu, prva nagrada 23. međunarodnog natjecanja Mladi virtuozi (Zagreb, 2017.) te finalistica natjecanja Ferdo Livadić, 2018. godine.
Zbog postignutih rezultata, u dva navrata primila je priznanja Županijskog povjerenstva Osječko -baranjske županije, a dobitnica je i nagrade za najbolju izvedbu zadane skladbe hrvatskog skladatelja Tomislava Uhlika na natjecanju Mladi virtuozi – etide i skale u 2011. godini, kao i nagrade za najbolju izvedbu etide ili capriccia na istom natjecanju 2017. godine.
Imala je više solističkih nastupa u Hrvatskoj i inozemstvu. Među zadnjim nastupima ističu se solistički koncerti u sklopu ciklusa Mladi glazbenici u Matici Hrvatskoj Zagreb; samostalni koncert u okviru festivala Milko Kelemen; samostalni koncert u okviru ciklusa Osječke glazbene srijede; nastup uz pratnju Zagrebačkih solista u ciklusu Mladi za mlade te nastup na festivalu Ljetne večeri Lunjskih maslinika.
Sudionik je više majstorskih tečajeva kod uglednih pedagoga: Eva Huhn (Hrvatska), Marija Vermes (Mađarska), Armin Sešek (Slovenija), Davor Phillips (Hrvatska), Asja Kouchner (Rusija), Marina Sorokowa (Austrija), Leonid Sorokow (Austrija) i Goran Končar (Hrvatska).
Petra Gilming maturirala je glasovir u klasi prof. Kamelije Zavrl u Zagrebu 1995. godine. Diplomirala je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Vladimira Krpana 2000. godine, a 2007. godine u istoj klasi i magistrirala.
Usavršavala se na seminarima uglednih pedagoga (N. Kazimirove, E. Timakina, L. Baranyaja, V. Pavarane, J. F. Antoniolija, V. Merzhanova i K. H. Kammerlinga) te u klasi prof. Luigia Mostaccia na postdiplomskom studiju u Spilambertu, Italija.
Laureat je velikog broja nacionalnih i međunarodnih natjecanja (Zagreb, Pinerolo, Moncalieri i Pietra Ligure). Dobitnica je Rektorove nagrade Sveučilista u Zagrebu, nagrade Radio podija, nagrade dekana Muzičke akademije u Zagrebu, nagrade „Darko Lukić“ 2000. godine i nagrade Hrvatskog glazbenog zavoda.
Prvu nagradu na Hrvatskom natjecanju mladih glazbenih umjetnika “Papandopulo” osvaja 2015. godine, kao i nagradu HDS-a za najbolju izvedbu djela hrvatskog skladatelja u kategoriji komornih sastava.
Kao članica Tria 1887, dobitnica je nagrade ”Artists on Globe” za najbolje mlade hrvatske glazbenike u 2015. godini. S Hrvatskim klavirskim triom 2016. godine osvaja nagradu Dvorane Vatroslav Lisinski za nastup na Tribini Darko Lukić.
Nastupa u Hrvatskoj i inozemstvu kao solist, komorni muzičar te uz orkestre (Simfonijski orkestar Muzičke akademije, Hrvatski komorni orkestar, Dubrovački simfonijski orkestar, Zagrebački komorni orkestar i dr.). Također nastupa u suradnji s dirigentima Igorom Gjadrovom, Pavlem Dešpaljem, Franom Krasovcem i dr. na istaknutim festivalima (Dubrovačke ljetne igre, Osorske glazbene večeri, Zagreb Kom, Diapason, Dani Milka Kelemena te festivalima u Vukovaru, Šibeniku, Poreču, Rovinju, Nizozemskoj i Danskoj.
Surađuje s istaknutim domaćim i inozemnim umjetnicima. Službeni je umjetnički suradnik brojnih seminara te violinističkih natjecanja (Međunarodno violinističko natjecanje ”Vaclav Huml”, Nacionalno natjecanje “Boris Papandopulo”, Međunarodno natjecanje “Rudolf Matz”, Međunarodno natjecanje “Bistrički zvukolik” i dr.).
Članica je Hrvatskog klavirskog trija od 2014.godine te Trija 1887 od 2015. godine. Umjetnički je suradnik na Odsjeku za gudačke instrumente i gitaru Muzičke akademije u Zagrebu od 2005. godine.
Program:
Bruno Bjelinski: 1. Sonata za violinu i klavir
1. Andante sostenuto e passionato – Allegro
2. Allegro scherzando
3. Allegro vivace
Johannes Brahms:1. Sonata za violinu i klavir u G-duru
1. Vivace ma non troppo
2. Adagio
3. Allegro molto moderato
L. van Beethoven: Sonata za violinu i klavir br. 9, Op. 47, ´Kreutzer´
Planinarsko društvo Napredak – Zagreb u predstojećem razdoblju organizira pet jednodnevnih izleta.
U ovim izazovnim vremenima ne postoji ništa bolje i pogodnije od boravka u prirodi. Nudi nam „bijeg od realnosti“, barem na kratko, uz mnoge fizičke i psihičke pozitivne učinke.
Stoga, pozivamo sve članove, a poglavito mlade da nam se pridruže u nadolazećim izletima.
U nastavku Vam donosimo datume održavanja izleta, staze i mjesta koja se planiraju posjetiti te ostale pojedinosti koje bi Vas mogle zanimati.
NAPOMENA!
Kako bi se rizik od zaraze koronavirusom smanjio na najmanju moguću mjeru, važno je da se svi pridržavaju relevantnih preporuka HZJZ i mjera koje su trenutno važeće.
Didakovi dani, sedamnaesti po redu, kulturno-duhovna manifestacija, koju u čast velikog hercegovačkog svećenika, prosvjetitelja i vizionara fra Didaka Buntića, u njegovoj rodnoj župi Gradnići organizira Hrvatsko-kulturno umjetničko društvo Didak i župa sv. Blaža Gradnići, ove godine održavat će se kroz četiri dana, od 7. do 11. listopada. HKD Napredak Zagreb biti će prisutan u programu na otvaranju Dana kojeg su pripremili predsjednik Napretka Zagreb mag. art. Miljenko Puljić i naš član istaknuti hrvatski umjetnik violinist i pedagog, redovni profesor na Muzickoj akademiji u Zagrebu,prof. Goran Končar. Ovim se ne nastavlja samo dugogodišnja glazbena suradnja između Zagreba i Hercegovine već započinje aktivnije prisustvo HKD Napredak Zagreb i njegovih članova u kulturnim projektima u Bosni i Hercegovini. U narednom periodu nas očekuju u Zagrebu predstavljanje knjige muzikologinje dr.sc. Lidije Vladić Mandarić sa FPMOZ Sveučilišta u Mostaru te predstavljanje nosača zvuka bosanskohercegovačkih skladatelja u izvedbi pijaniste Bartolomeja Stankovića sve u suradnji s Hrvatskim društvom skladatelja. U drugoj polovini studenog projekt Silvije Strahimir Kranjčević u kojem učestvuju istaknuti glumci i glazbenici iz Zagreba članovi HKD Napredak Zagreb gostovati će u Bosni i Hercegovini.
Koncertom u povodu 250. obljetnice rođenja Ludviga van Beethovena u srijedu 7.listopada u Gradnićima je počeo program 17. Didakovih dana, manifestacija posvećena liku i djelu znamenitog fra Didaka Buntića.
Bio je to koncert kog je pripremio prof. Miljenko Puljić predsjednik HKD Napredak Zagreb i docent na FPMOZ Sveučilišta u Mostaru a na kojemu su nastupili prof. Goran Končar također naš uvaženi član, jedan od najistaknutijih hrvatskih violinista i studentice Nika Zubac i Margareta Karudžić, u pratnji profesorica Silvije Vukojević i Marijane Pavlović sa Sveučilišta u Mostaru.
Na početku koncerta okupljene u župnoj crkvi u Gradnićima pozdravio je fra Nikola Rosančić, župnik župe sv. Blaža – Gradnići, koji je u pozdravnom govoru zahvalio glazbenicima i naglasio kako se, unatoč uvelike izmijenjenom stanju zbog pandemije koronavirusa, ne smije odustati od duhovne izgradnje, u čemu glazba uvelike pomaže.
– Mjesto koje ima koncertni klavir više se ne može zvati selom. Čestitam vam na klaviru. Čestitam vam na svim dosadašnjim Didakovim danima i svima onima koji su pokrenuli prije sedamnaest godina ovu manifestaciju vezanu za fra Didaka Buntića. Samo takva promišljanja mogu našoj budućnosti, našoj djeci i hrvatskom narodu donijeti boljitak. Hrvatsko kulturno društvo Napredak Zagreb, kojeg ovdje predstavljamo kolega Goran Končar i moja osobnost želi biti i jesmo na istom tragu fra Didaka, raditi i propovijedati ovdje na glazbeni no i svaki drugi način činiti dobro mladima i brinuti o budućnosti… Hvala vam na hrabrosti da ste unatoč svemu organizirali Didakove dane. Vjerujem da će i ova korona proći te da ćemo se naredne godine vidjeti ponovno i u većem broju – kazao je mag. art. Miljenko Puljić i prenio pozdrave dekana FPMOZ Marija Vasilja, pročelnice Glazbenog studija doc. dr. sc. Lidije Vladić Mandarić, te svih članova HKD Napredak Zagreb, kao i pozdrave od ravnatelja i učenika Glazbene škole Pavla Markovca iz Zagreba.
Studentice Nika Zubac i Margareta Karužić, uz glasovirsku pratnju profesorica Silvije Vukojević i Marijene Pavlović, započele su koncert odabranim sonatama iz opusa Ludwiga van Beethovena, dok je svojim nastupom, uz klavirsku pratnju profesorice Vukojević koncert zaključio istaknuti umjetnik – violinist međunarodne reputacije i pedagog Goran Končar.
U znak zahvale, na kraju koncerta župnik fra Nikola Rosančić i Robert Jurešić, predsjednik HKUD-a Didak uručili su zahvalnice i prigodne darove glazbenicima te predstavnicima FPMOZ Sveučilišta u Mostaru i HKD Napredak Zagreb.
Sedamnaesti Didakovi dani, se održavaju pod pokroviteljstvom Općine Čitluk, nastavljaju se programima kod Didakove rodne kuće u Gradnićima./
U organizaciji kluba znanstvenika Hrvatskog kulturnog društva Napredak iz Zagreba u prostoru Tribine Grada Zagreba na Kaptolu u petak 8. listopada održana je promocija knjige: Upravljanje marketingom i odnosima s medijima u neprofitnim organizacijama na primjeru HKD „Napredak“. Autor knjige je bivši dugogodišnji član HKD Napredak dr.sc. Marijo Pejić. O knjizi su govorili mr.sc. Zdeslav Milas sa Visokog učilišta za komunikologiju Edward Bernays, recenzent dr.sc. Hrvoje Šapina, kao i autor knjige. Program je vodio prof.dr.sc. Ivica Kisić potpredsjednik HKD Napredak iz Zagreba. Promociji je nazočilo 20-ak članova i prijatelja HKD Napredak – Zagreb. Dan ranije ista knjiga je promovirana u Varaždinu u organizaciji podružnice HKD Napredak iz Varaždina. Nekoliko slika sa promocije te govor autora knjige i mr.sc. Zdeslava Milas u nastavku
dr. sc. Marijo Pejić: govor na promociji (izjava)
„Kvalitetno upravljanje marketingom i odnosima s javnostima u neprofitnim organizacijama od temeljne je važnosti u ostvarivanju njihovih ciljeva i rezultata, što je istaknuto u knjizi „Upravljanje marketingom i odnosima u neprofitnim organizacijama na primjeru HKD Napredak“.
Predmet interesa u toj knjizi je teorijski okvir upravljanja marketingom te njegova marketinška praksa u Hrvatskom kulturnom društvu Napredak, koje je izabrano kao primjer primjene marketinga u neprofitnoj organizaciji. Uz to, stavlja se naglasak na kulturne djelatnosti i odnose s javnostima, te se vrši osvrt na marketinška postignuća neprofitne organizacije – HKD Napredak.
Znanstveni cilj je determinirati teorijske koncepte marketinga i odnosa s medijima, kroz analizu načina organizacije i funkcioniranja društvene, medijske i marketinške strategije HKD Napredak.
Društveni cilj je ustanoviti kako su marketing i odnosi s medijima organizirani i razvijeni u HKD Napredak, kao neprofitnoj (nevladinoj) organizaciji, jer primjena osnovnih postavki i funkcija društvenog djelovanja i marketinga, u procesima komuniciranja HKD Napredak sa svojim javnostima, direktno doprinosi povećanju efikasnosti njegovog rada, te očuvanju hrvatskog kulturnog, nacionalnog i religijskog identiteta u glavnom gradu BiH.
Rezultati istraživanja iz 2016. godine pokazuju da su funkcije marketinga i odnosa s medijima u HKD Napredak nedovoljno razvijene, te pozicionirane primarno kao taktičke i operativne, a ne kao strateške menadžerske funkcije. Ipak, mada više po inerciji i intenciji nastanka i gotovo stoljetnog održavanja Društva, Napredak obavlja promidžbene djelatnosti u gotovo svim oblicima suvremenog poimanja marketinškog i PR komuniciranja. Zasigurno je da Napredak ima poznatost, u više elemenata je nazočan u javnosti, posebno kroz organizaciju različitih kulturnih, znanstvenih, sportskih i drugih manifestacija, koje imaju solidnu potporu medija javnog i masovnog komuniciranja, što s pravom možemo okarakterizirati kao „Event PR“ – (neplaćeni) publicitet i generalno promidžbu. Međutim, marketinške aktivnosti u Napretku, u razdoblju od 1990. do 2015. godine, organizirane su kao sporadične i izdvojene aktivnosti, a profesionalni medijski djelatnici njegovih PR službi nisu bili visoko pozicionirani u organizacijskoj strukturi tih organizacija. Stoga smatram da je neophodna sustavna transformacija i unapređenje marketinga i odnosa s medijima u nevladinim organizacijama općenito, pa tako i kod HKD Napredak, da bi se unaprijedilo održavanje dvosmjernih simetričnih odnosa s medijima i partnerima.“
Zdeslav Milas, promotor
O knjizi
Autor: dr. sc. Marijo Pejić UPRAVLJANJE MARKETINGOM I ODNOSIMA S MEDIJIMA U NEPROFITNIM ORGANIZACIJAMA NA PRIMJERU HKD „NAPREDAK“
Moja je uloga danas kao promotora i kao nastavnika iz znanstvene discipline odnosa s javnošću dat osvrt na knjigu autora doktora znanosti Marija Pejića na one dijelove u trećem poglavlju knjige koje u teorijskom okviru obuhvaćaju odnose s javnošću, a posebno specijaliziranu disciplinu odnosa s medijima te rasčlaniti u istraživačkom poglavlju metodološku obradu na studiju slučaju Hrvatskog kulturnog društva „Napredak“ iz perspektive odnosa s javnošću i medijske recepcije. Pri tome želim naglasiti da sam isključivo s profesionalnog i metodološkog konteksta pristupio svojoj ulozi promotora. No, s jedne strane i sam obnašam dužnost predsjednika jedne udruge građana koja 30 godina okuplja studente i akademske građane i time sam osjvešćen koliko su u praksi odnosi s medijima u neprofitnom i nevladinom sektoru važni da bi postigli pozitivni publicitet za naše ciljeve i aktivnosti udruge i time gradili reputaciju organizacije. S druge strane, u ovom slučaju, mogu biti objektivan, jer, osim što mi je opće poznata udruga Napredak iz Sarajeva koja ima stoljetnu tradiciju, nisam nikada bio članom te udruge te nisam povezan s ljudima koji su dužnosnici u toj udruzi. To želim naglasiti kako bi otklonio bilo koji kontekst koji izlazi iz profesionalne procjene kvalitete ove knjige.
Autor je u poglavlju TEORIJSKE ODREDNICE POJMA ODNOSI S MEDIJIMA nastojao determinirati osnovnih pet funkcija odnosa s javnošću, polazeći od postavke uglednog američkog autora Heath i Coombs. U rasčlambi između odnosa s javnošću i marketinga te novinarstva, navodi zajedničke elemente i procese, ali i ključne razlike ovih susjednih disciplina. Odnose s medijima stavlja ispravno kao njenu poddisciplinu u kontekstu nadređenih odnosa s javnošću te uvodi čitatelja u logični slijed funkcije medija u masovnoj komunikaciji. Zatim usmjerava inicijative građana kao sastavnog dijela civilnog društva u medijskom društvu i skreće pozornost na organizacijske i tehničke pripreme nevladinih organizacija za komunikaciju s medijima. Polazeći od strategije odnosa s medijima kojem opisuje cilj i način kreiranja takvog strateškog dokumenta, nastavlja s opisivanjem elemenata za kreiranje medijskih kampanja i načinom komuniciranje nevladinih organizacija s medijima. Autor je posevetio pozornost na zakonitosti u medijskom načinu prezentacije sadržaja što je izuzetno važno za postizanje optimalnog publiciteta svake organizacije, pa tako i udruge građana. Nastavno, daje osvrt na nužne komunikacijske kompetencije glasnogovornika i postulate u izgradnji i održavanje odnosima s medijima. To teorijsko poglavlje zaključuje s načinama mjerenja i procjene uspjeha odnosa s medijima organizacija što je je neophodna faza evalucija u strateškoj komunikaciji. U ovom teorijskom poglavlju korišteni su referentni domaći i strani izvori, posebice knjiga uglednih znanstvenika odnosa javnošću, npr. njemačkih, Michaela Kunszika i Stephan Russ-Mohl, američkih PR-guru Scott Cutlip, Allen Center, Andy Green i Sam Black, britanske znanstvenice Alison Theaker, slovenskog znanstvenika Dejana Verčića, ali i npr. hrvatskog znanstvenika odnosa s javnošću i rektora Sveučilita u Mostaru, Zoran Tomića koji je inače autor 15 knjiga i bavi se proučavanjem odnosa s javnošću, teorijom komunikacija i političkom komunikacijom. U istraživačkom dijelu, autor je povezao kulturnu i širu djelatnost, marketing neprofitnih organizacija i funkcioniranju odnose s medijima i medijskoj praksi na primjeru udruge Napredak i komparativnom metodom usporedio dva vremenski odvojena razdoblja djelovanja ovog ulturnog društva, i to prvog razdoblja koji čini gotovo pola stoljeća (1902. do 1949.), a drugog razdoblja, nakon obnavaljanja udruge 1990. do 2015.- to jest razdoblju od 25 godina.
Među četiri ciljeva istraživanja nalazi se i treći cilj koji se odnosi na odnose s medijima tj analizirati medijsko djelovanje starog i novog Napretka. Postavljena pomoćna hipoteza 2. odnose se eksplicitno na negativne ocjene djelovanja današnjeg Napretka koja su posljedica nepravilno postavljene misije Napretka, odnosno odstupanja od izvorne misije i strategije Napretka, koja je postavljena još 1902. godine, te je činila društvo uspješnim sve do njegovog ukidanja. Autor među istraživačkim pitanjima, postavlja Istraživačko pitanje broj 4: Jesu li u današnjem HKD „Napredak“ uspostavljeni odnosi s medijima i kakav je njegov medijski tretman? Autor u analiziranom statutu zaključuje da HKD „Napredak“ nisu navedeni elementi za stvaranje efikasne strategije za odnose s medijima, a nisu identificirana ni pitanja koja bi se trebala obraditi u strategiji za odnose s javnošću i informiranje. U okviru provedenog istraţivanja sagledan je medijski tretman djelovanja HKD „Napredak“. Uzorak za analitičko-empirijsko istraživanje odnosilo se samo na najutjecajnije suvremene tiskane medije (dnevne novine i tjednike) i internet portale u Bosni i Hercegovini (u razdoblju od 1990. do 2015. godine). Kolegu možemo pohvaliti što je koristio metodu analize sadržaja, naime, analiza bazirana na press-clippingu je napravljena kombinacijom kvalitativnih i kvantitativnih elementa. Ukupno je analizirano 964 priloga o HKD Napredak, od tog 864 priloga iz dnevnog tiska, 48 priloga iz tjednih listova i 52 priloga na Internet portalima.
U zaključku autor ističe Sadašnji HKD „Napredak“ nedovoljno je medijski zastupljen, te nema definiranu opću strategiju za ostvarivanje svoje misije. Stoga je funkcija odnosa s medijima nedovoljno razvijena, te pozicionirana primarno kao taktička i operativna, a ne kao strateška menadžerska funkcija. Na osnovi većine analiziranih medijskih tekstova možemo zaključiti da novinari nisu imali dovoljno informacija o problemima i aktivnostima Napretka. Predstavnici HKD „Napredak“ često su bili samo posredni izvor informacija, bez mogućnosti iznošenja svoga stava o nekoj temi. U nekim tekstovima se „Napredak“ samo spominje u kontekstu nekih drugih tema. U budućnosti bi HKD „Napredak“ trebao učiniti poseban napor na izgradnji vlastitih institucionalnih kapaciteta i kreiranju medijske strategije koji će mu omogućiti bolje odnose i rad s medijima. Svima preporučujem da pročitaju ovu vrijednu knjigu autora Marija Pejića. Za svakog koji je angažiran u području civilnog društva, posebice udrugama građana i ostalih neprofitnih i nevladinih organizacija ova knjiga može poslužiti kao voditelj kako otkloniti zamke reaktivnih odnosa s medijima koji mogu dovesti do iskrivljene slike javnosti o radu udruge.
sukladno Zakonu o udrugama u RH iz 2014. član neke udruge je onaj tko plati članarinu za tekuću godinu. Ako želite biti član zagrebačkog Napretka molimo Vas da članarinu uplatite na dole navedeni žiro-račun. Također na navedeni žiro-račun možete uplatiti u svoju donaciju za potreba rada HKD Napredak-Zagreb.
Oni koji žele postati novi članovi našega Društava trebaju popuniti pristupnicu na https://napredak.hr/pristupnica/ Nakon popunjavanja pristupnice članarinu možete uplatiti odmah, 50 kuna đaci, studenti, umirovljenici, 100 kuna zaposleni, skenirajte 2D kod putem aplikacije mobilnog bankarstva vaše banke: